* Néhány őszinte szó ... *
A '90-es évek közepétől napjainkig évről évre szomorúbban tapasztalhatjuk, hogy az oktatástechnikai szakkiállításokon és vásárokon egyre kevesebb potenciális és még kevesebb tényleges vásárló jelenik meg, már ami az oktatástechnikák, technikai eszközök, eszközrendszerek felhasználóit, azaz, az Oktatási Intézményeket illeti. Különösen meglepő ez a szomorú tapasztalat amiatt, hogy a szakmai (kereskedelmi) fórumokon egyre modernebb eszközök és technikák jelennek meg, gyakorlatilag európai, vagy akár világszínvonalú eszközökkel, termékekkel, rendszerekkel.
|
A távolmaradás oka sajnos nagyon egyszerű: az Oktatási Intézmények képviselői és fenntartóik legnagyobb része csak álmodozhat arról, hogy a modern, és a bemutatókon, előadásokon vagy a szakvásárokon akár működés közben is tanulmányozható oktató eszközöket meg tudja fizetni... Akinek kétségei lennének afelől, hogy a fenti megállapítások igazak-e, el kell gondolkozni azon, hogy az utóbbi néhány évben az oktatástechnikai kiállítások és szakvásárok belépőjegyeinek árát miért vállalták magukra a látogatók helyett maguk a kiállítók? Ez a furcsa új szokás a 2004-es „EDUCATIO 2004” nemzetközi oktatási kiállításon volt először nagyon szembetűnő; már több oktatási intézmény volt „eladó” aki az intézménye érdekében marketing tevékenységet folytat, mint az addigi „eladók”, akiken az oktatóeszköz gyártókat és forgalmazókat értjük
|
Mint oktatás-, és oktatóeszköz kutató-fejlesztő természetesen kiállítóként és szakelőadóként is tudom a magyarázatot a jelenségre: Az oktatási intézményeknek és ezen belül vezetőiknek, fenntartóiknak elegük van a megalázó helyzetből, ami azt mutatja, hogy minél korszerűbbek és fontosabbak az oktató eszközök berendezések és rendszerek, annál kevésbé van esély a megvásárlásukra. Elgondolkodtató, hogy pl. a szomszédos Ausztriában a játékboltokban is komolyabb oktató eszközök találhatók, mint nálunk az iskolákban, beleértve sajnos némely esetben a közép és felsőoktatási intézmények tekintélyes részét is. A korszerű oktatástechnikai eszközök szinte elérhetetlenül drágák az „átlag” vásárló részére. |
A 2009-es „EDUCATIO” nemzetközi szakkiállítás már alapvetően fordítottja volt a megszokott felállásnak: elenyészően kevés oktatóeszköz gyártó és forgalmazó jelent meg a magukat ajánló – szerencsére nagyon nagy számú – iskolák számához képest. ...
|
Különösen érvényes ez a megfizethetetlenség a nyelvoktató, számítástechnikai, informatikai és az univerzális professzionális multimédiás oktató berendezésekre. Mint szakember és specialista annál is inkább felháborítónak tartom a helyzetet, mert a hazai „fejlesztéseket” illetően találhatunk olyan szemérmetlen szolgáltatót is, aki a közel húsz évvel ezelőtti első kiállítása óta nem fejlesztett szinte semmit, mégis évről évre magasabb árkategóriába kerül a lassan már amúgy is eladhatatlanná váló nagymértékben elavult terméke. Szerencsére idén már nem kellett találkoznunk velük. … Tisztelet természetesen a néhány kivételes magyar fejlesztőnek és csoportnak, bár fejlesztéseik sokkal inkább külföldi adaptációnak számítanak, mint eredeti honi innovációnak, de van talán egy-két kivétel is. |
Reménysugárnak számít talán a budapesti székhelyű cégünk, amely igen komoly szakmai múlttal rendelkezik és 2006 év elejétől az innovációs profil mellett a róla elnevezett „MSW” professzionális multimédiás oktatás technikák gyártójává és forgalmazójává is vált.
|
A rendkívül könnyen kezelhető és megfizethető árú nyelvi, informatikai, számítástechnikai és univerzális multimédiás oktató-távoktató rendszereik megérnek egy kis érdeklődést, rákérdezést. Elkészült endszereik közül nem egy több mint húsz éve megbízhatóan működik, nem kell tehát kételkedni a kivitelezett rendszerek minőségében és tartósságában sem.
|
Az „MSW” rendszerek lényege az, hogy a külön-külön megvásárolható, vagy a már (más cégektől) megvásárolt rendszereket képes integrálni. Komplexitásuk átlag feletti, és vezeték nélküli rendszerként is kialakíthatók. Talán a kevéspénzű Oktatási intézményeknek és fenntartóiknak is mentőöv lehet a szabadon választható oktatóeszköz választékunk. Amennyiben pedig van elég pénz, akkor sem mindegy, hogy egy, vagy két stúdiót kapunk a pénzünkért intézményünkbe … A tanárok tanárcentrikus és „kezes” oktatóeszközöket szeretnének, amúgy is túlterheltek. Olyan berendezések kellenek, amelyek hatékonyabbá és nem lassúbbá, nehézkesebbé teszik a napi oktató munkát. Az un. „aktív tábla” program önmagában nem elég, a szertárakban ezek nélkül is van elég használaton kívüli oktató eszköz. Az un."aktív táblák" kihasználhatósága nagyságrendeket nő MSW eszközeink és rendszereink együttes alkalmazásával. |